چگونه با مصرف میوه ها  دیابت را بخوبی کنترل کنیم

مصرف میوه جات به عنوان بخش مهمی از هر رژیم  غذایی مطرح  است اما خوردن میوه جات عامل دائمی سردرگمی برای افرادیست که می خواهند رژیم غذایی، سلامت  و یا دیابت  خود را مدیریت  کنند.

 اکثر افراد دیابتی درمورد مصرف میوه جات نگران هستند زیرا قند موجود در آنها می تواند بر کنترل قندخونشان تأثیر گذارد.

میوه جات ومقدار قند موجود درآنها

همه ی انواع میوه ها حاوی مقادیری قند هستند  اما مقدار آنها با هم مساوی نیست. برخی از میوه جات حاوی قند زیاد عبارتند از: انواع انگور، موز، انبه، گیلاس، سیب ، آناناس ، گلابی و کیوی  و درعوض برخی انواع دیگر حاوی مقادیر کمی قندهستند مانند:  آووکادو، لیمو و لیمو ترش، البته گزینه های زیادی  درمحدوده ی با قند متوسط قرار دارند  مانند گریپ فروت، تمشک، زغال اخته، زرد آلو، طالبی، آلبالو، انجیر، نارنگی، هلو، پاپایا و آلو. ناگفته نماند که میوه های خشک و آب میوه ها حاوی مقادیر زیادی قند  هستند.

چگونه میوه های حاوی قند زیاد وکم رامصرف کنیم؟

تمام میوه هایی که فهرستی از آنها  در بالا گفته  شد در یک رژیم غذایی سالم قرار دارند، توازن واعتدال درمصرف آنها کلید اصلی مدیریت دیابت است.

اگر شما  صبحانه ای با کربوهیدرات زیاد حاوی نان تست یا بلغور جو دوسر می خورید، میوه ای با مقدار کربوهیدرات کم انتخاب کنید مانند یک عدد آووکادو، تا وعده ی صبحانه ی شما  از نظر مواد مغذی و معدنی متعادل شود. شما می توانید  برشی از آووکادو  را بروی نان  تست  مالیده  و مقداری  نمک و فلفل بروی آن بپاشید و برای صبحانه یا نهار میل کنید.

از سوی دیگر اگر شما شامی با مقدار پروتئین نسبتاً بالا می خورید که مقادیر زیادی کربوهیدرات ندارد می توانید از یک سیب یا گلابی یا سالاد میوه ی تازه که حاوی  مخلوطی از میوه هایی با قند بالا  ومتوسط  است، استفاده  کنید.

یک روش  دیگر برای حفظ  تعادل در قند خون، خوردن میوه ها همراه با یک منبع  پروتئینی است پروتئین  سبب کند شدن هضم غذا می شود  و به همین  دلیل کربوهیدرات موجود در میوه ها  به آهستگی وارد خون می شوند و موجب افزایش ناگهانی قند خون نمی گردند برای مثال چنانچه یک عدد کیوی را به تنهایی میل کنید، قندخون شما بطور ناگهانی افزایش می یابد اما چنانچه آنرا با یک وعده ی حاوی  پروتئین زیاد مصرف کنید مقدار قند خون شما به این اندازه  بالا نمی رود.

برخی از نمونه های مصرف همزمان میوه ها با مواد پروتئینی عبارتند از:

·        برش هایی ازموز با کره ی بادام  زمینی  طبیعی

·         طالبی همراه با پنیر

·        انواع توت با ماست ساده

·        برش های سیب با پنیر چدار

·        زرد آلوی تازه با بادام

·         انجیر با یک برش گوشت بوقلمون

مصرف میوه ی کامل که شامل پوست آن نیز می شود،  بهترین روش خوردن میوه هایی مانند سیب، گلابی و آلو است. مقدار قند موجود  در یک عدد میوه ی کامل  به اندازه ی قند موجود درنوع  خشک  آن یا آبمیوه ی آن نیست زیرا  درمیوه ی خشک که آبش را از دست داده است،  قند تغلیظ می شود به همین  دلیل مقدار بسیار کمی از یک میوه ی خشک را می توانید مصرف کنید.

 درمورد آب میوه  از آنجائیکه  برای تهیه ی آن از چند عدد میوه  استفاده  میشود  مقدار قندموجود درآن بالا  می رود، بهمین دلیل برای درمان هیپوگلایسمی بسیار مناسب است اما گزینه ی مناسبی برای  مصرف با غذا یا به تنهایی درطول روز  نیست.  اکثر آب میوه هایی که بصورت تجاری عرضه  می شوند حاوی مقادیر کمی آب میوه ی واقعی هستند  و حجم بیشتر آن شکر  حل شده درآب همراه  با اسانس میوه برای طعم دادن به آن است.

 بنابراین براساس وعده ی غذایی خود و میزان  مجاز مصرف روزانه  کربوهیدرات می تواند مقدار، نوع و زمان مناسب خوردن انواع میوه را تنظیم  کرده و دیابت  خود را بخوبی کنترل  نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد خوردن میوه ها  در حین  مدیریت  دیابت  به منابع زیر مراجعه کنید:

Diabetic Diet: 5 Reasons Fruit Is A Healthy Choice
Should People with Diabetes Eat Fruit?
The 10 Best Fruits for Diabetics

منبع:

www.diabeticconnect.com/diabetes-information-articles/general/1264-how-to-eat-fruit-for-good-diabetes-control